Het Rekenbeterteam


De sommen van rekenbeter komen niet zomaar tot stand: een team bedenkt elke dag vier uitdagende sommen. Drie sommenmakers die hun sporen in het onderwijs hebben verdiend. Elke dag weer origineel!

Sieb Kemme, redacteur
wiskundedidacticus, Educad

Tot voor kort stond ik elke ochtend om 6 uur op om in Mailchimp op de verzendknop te drukken zodat de duizenden rekenbeteraars hun sommen ontvangen.  Nu gaat dat automatisch, maar toch kijk ik ’s ochtends eerst of alles wel goed is gegaan. Ik heb zelf slecht rekenles gehad op mijn lagere school.  Misschien dat ik me daarom zo betrokken voel bij goed rekenonderwijs en werk ik, samen met vakbekwame auteurs, aan het ontwikkelen van lesmateriaal voor rekenen en wiskunde. 
 

GeertJan Kemme, webmaster
ontwikkelaar

Op mijn 11de had ik mijn eerste TI rekenmachine en maakte ik daarmee mijn eerste programma's. Daar ben ik een beetje in blijven hangen. Voor mijn werk ontwikkel ik complexe applicaties voor middelgrote bedrijven en uitgevers. Rekenbeter is daardoor een aangename afwisseling in mijn vrije tijd.

 

Ed de Moor, sommenmaker
reken- wiskundedidacticus

Hoofdrekenen en schattend rekenen zijn noodzakelijke vaardigheden voor het dagelijkse leven. Ze helpen je bij het boodschappendoen, bij je bankzaken of op je werk. Onderhoud van deze vaardigheden door middel van inzichtelijke en gevarieerde oefening is op alle niveaus noodzakelijk, ook voor hen die niet direct met het onderwijs van doen hebben. Samen met Marjolein Kool schreef ik hierover het boek Rekenen is leuker dan als je denkt. Het rekenen op de basisschool is moeilijker dan de wiskunde van de brugklas. Rekenen is niet alleen nuttig maar kan ook spannend en mooi zijn, zo ervaar ik nog dag in dag uit. Graag presenteer ik mijn jarenlange ervaringen op dit gebied via Rekenbeter.nl nu ook aan een ruimer publiek dan aan leerlingen en studenten.
 
Willem Uittenbogaard, sommenmaker
reken-wiskundedidacticus

Tegenwoordig werk ik als onderzoeker bij Talentenkracht, een onderzoeksproject met als doel een antwoord te vinden op de vraag welke talenten zeer jonge kinderen(3-5) hebben op het gebied van de bètawetenschappen. Bij kinderen merk je dat voor- en nadoen een manier is waarmee je in het leven veel kunt leren. Ik noem maar eens even: zwemmen, veters strikken en met mes en vork eten. Gaat het bij rekenen ook zo? Nee: het is geen vak waarvoor je allerlei recepten moet leren en toepassen. Natuurlijk moet je wat weten: optellen en aftrekken tot 20 en uiteraard de tafels. Maar vooral: gezond verstand gebruiken en oefenen om het beter te leren begrijpen. Dat is ook de kracht van onze site: niet één oplossing maar verschillende mogelijkheden.
 

Kees Rijke, sommenmaker


Al op de lagere school boeide rekenen mij enorm. Ik verslond “De Grondslag”, hoe moeilijker hoe leuker. En dat in een tijd dat je alles met potlood en papier uitrekende. Of met het hoofd. Rekenmachines of rekenlinialen waren nog volstrekt onbekend. Dat heb ik allemaal later bijgeleerd. Boeiend waren ook de “redactiesommen”, vaak onzinverhaaltjes die tot een leuke rekenopgave leidden. Als docent heb ik vaak eigen lesmateriaal gemaakt. Met veel aandacht voor het rekenaspect, want dat moet naar mijn mening in het wiskundeonderwijs prominent aanwezig zijn. Met veel plezier heb ik ook als auteur deelgenomen aan het SALVO-project, samenhangend wis- en natuurkunde leren in het voortgezet onderwijs. Deze mix wil ik ook op Rekenbeter nastreven : gewoon degelijk rekenen en daarmee je rekenvaardigheid opkrikken. Maar ook opgaven met een context. Waarbij je je fantasie aan het werk moet zetten om een oplossingsmethode te vinden.


    De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren,
de NVORWO en De Wageningse Methode
ondersteunen het initiatief van Rekenbeter.nl